Selvbetjening

headline test inner grid inside inner grid, with background picture added

4. Hvilke data anvendes til at indplacere lastbilen i CO2-emissionsklasserne?

Køretøjsfabrikanterne er, i henhold til forordning (EU) 2017/2400, forpligtet til at fastsætte CO2-emissionerne og brændstofforbruget for nye lastbiler ved hjælp af simuleringsværktøjet VECTO. I forbindelse med simulationen skal fabrikanten udarbejde kundeoplysningsfil, som skal følge lastbilen, hvis den skal registreres, sælges eller ibrugtages i EU.

EU-retten stiller ikke krav om, at lastbilens CO2-emissionsklasse skal fremgå af registreringsattesten eller kundeoplysningsfilen, som nogle steder også betegnes som CO2-deklarationsdokument eller kundeinformationsfil. Til gengæld indgår der i registreringsattesten og kundeoplysningsfilen tilsammen alle de nødvendige oplysninger, som gør det muligt at holde lastbilens beregnede CO2-emission op mod en fastlagt CO2-referenceværdi og derved bestemme lastbilens CO2-emissionsklasse

Fra registreringsattesten skal benyttes følgende data:

  • Drivkraft
  • Dato for første registrering

Fra kundeinformationsfilen skal benyttes følgende data:

  • Køretøjsundergruppe
  • Køretøjets specifikke CO2-emissioner
  • Køretøjsgruppe
  • Kabinetype
  • Motorens nominelle effekt

CO2-emissionsklassen beregnes ud fra køretøjets specifikke CO2-emissioner (kundeoplysningsfilens pkt. 2.3. eller 2.6.1.) og CO2-referenceværdien for den aktuelle køretøjsundergruppe sg (kundeoplysningsfilens pkt.1.1.5a.10 eller beregnet via kundeinformationsfilens pkt. 1.1.5., 1.1.13. og 1.2.1. – se bilag 1).

Køretøjer, der ligger 5% under CO2-referenceværdien, indplaceres i CO2-emissionsklasse 2. Køretøjer, der ligger 8% under CO2-referenceværdien, indplaceres i CO2-emissionsklasse 3 Køretøjer, der ligger 50% under CO2-referenceværdien, indplaceres i CO2-emissionsklasse 4.

Nulemissionskøretøjer indplaceres i CO2-emissionsklasse 5, og øvrige køretøjer indplaceres i CO2-emissionsklasse 1.

Europa-Kommissionen vedtager gennemførelsesretsakter for at specificere CO2-referenceemissioner for køretøjsgrupperne, som revideres over tid. Kommissionen har udarbejdet en informationsside om vejafgifter, hvor der også findes en orienterende note med nærmere oplysninger om tærsklerne for CO2-emissionsklasser, der løber fra 1. juli til 30. juni.

4. Hvilke data anvendes til at indplacere lastbilen i CO2-emissionsklasserne?

Køretøjsfabrikanterne er, i henhold til forordning (EU) 2017/2400, forpligtet til at fastsætte CO2-emissionerne og brændstofforbruget for nye lastbiler ved hjælp af simuleringsværktøjet VECTO. I forbindelse med simulationen skal fabrikanten udarbejde kundeoplysningsfil, som skal følge lastbilen, hvis den skal registreres, sælges eller ibrugtages i EU.

EU-retten stiller ikke krav om, at lastbilens CO2-emissionsklasse skal fremgå af registreringsattesten eller kundeoplysningsfilen, som nogle steder også betegnes som CO2-deklarationsdokument eller kundeinformationsfil. Til gengæld indgår der i registreringsattesten og kundeoplysningsfilen tilsammen alle de nødvendige oplysninger, som gør det muligt at holde lastbilens beregnede CO2-emission op mod en fastlagt CO2-referenceværdi og derved bestemme lastbilens CO2-emissionsklasse

Fra registreringsattesten skal benyttes følgende data:

  • Drivkraft
  • Dato for første registrering

Fra kundeinformationsfilen skal benyttes følgende data:

  • Køretøjsundergruppe
  • Køretøjets specifikke CO2-emissioner
  • Køretøjsgruppe
  • Kabinetype
  • Motorens nominelle effekt

CO2-emissionsklassen beregnes ud fra køretøjets specifikke CO2-emissioner (kundeoplysningsfilens pkt. 2.3. eller 2.6.1.) og CO2-referenceværdien for den aktuelle køretøjsundergruppe sg (kundeoplysningsfilens pkt.1.1.5a.10 eller beregnet via kundeinformationsfilens pkt. 1.1.5., 1.1.13. og 1.2.1. – se bilag 1).

Køretøjer, der ligger 5% under CO2-referenceværdien, indplaceres i CO2-emissionsklasse 2. Køretøjer, der ligger 8% under CO2-referenceværdien, indplaceres i CO2-emissionsklasse 3 Køretøjer, der ligger 50% under CO2-referenceværdien, indplaceres i CO2-emissionsklasse 4.

Nulemissionskøretøjer indplaceres i CO2-emissionsklasse 5, og øvrige køretøjer indplaceres i CO2-emissionsklasse 1.

Europa-Kommissionen vedtager gennemførelsesretsakter for at specificere CO2-referenceemissioner for køretøjsgrupperne, som revideres over tid. Kommissionen har udarbejdet en informationsside om vejafgifter, hvor der også findes en orienterende note med nærmere oplysninger om tærsklerne for CO2-emissionsklasser, der løber fra 1. juli til 30. juni.

TEST headline

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Praesent risus arcu, gravida ut cursus sit amet, ornare sed massa. Phasellus et lacus ac lectus ultrices auctor. Donec ligula nisi, consequat sed ligula a, tristique lacinia mi. Vivamus nec pharetra erat. Etiam a odio in ipsum congue hendrerit laoreet in libero. Aliquam posuere malesuada nibh eu fringilla. Curabitur imperdiet tortor vitae condimentum vehicula. Praesent ut lacus vitae nunc elementum scelerisque nec in nunc. Phasellus ut lectus a magna gravida cursus eget ac velit. Proin sed odio tortor. In egestas leo eget tellus pellentesque gravida. Mauris vel libero semper, interdum sem ac, lacinia diam.

Quisque quam lorem, tincidunt ut nibh eu, vestibulum iaculis turpis. Maecenas et nulla blandit, lacinia diam ac, semper libero. Ut sit amet nulla et purus tempor interdum. Mauris convallis consectetur consequat. Quisque laoreet lacus justo, a efficitur sem venenatis id. Phasellus ex diam, molestie et tincidunt sed, semper sed urna. Sed lobortis malesuada vulputate. Nam fringilla sit amet tellus ut molestie. Aenean mollis tempus luctus. Cras ornare, justo at blandit blandit, lacus nisl commodo eros, et commodo erat nulla nec dui. Mauris finibus, nibh vitae condimentum consectetur, enim mauris fermentum tortor, id blandit dui tellus eget lectus. Nunc luctus at lacus at posuere. Fusce pulvinar ante et mauris blandit lobortis.